شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ |۲۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 31, 2024
نشست خبری قرارگاه هم محله امام رضا

حوزه/ معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان در نشست خبری قرارگاه هم محله امام رضا(ع) به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در راستای میزبانی از زائران امام هشتم در دهه پایانی صفر پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین احمدنیا، معاون فرهنگی اجتماعی این مرکز امروز شنبه دهم شهریورماه در نشست خبری قرارگاه هم محله ای امام رضا(ع) که در محل این مرکز برگزار شد، به بیان روایاتی در تبیین فضیلت خدمت به زائران امام رضا(ع) پرداخت و گفت: معتقدیم شهروندان هم محله‌ امام رضا(ع) و مساجد باید برای حل مسائل راهکار داشته باشند لذا در سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتیم که قرارگاه هم محله امام رضا (علیه السلام) را تاسیس کنیم و از این جهت این قرارگاه فعالیت خود را آغاز نمود.

تبیین اهداف قرارگاه هم محله ای امام رضا(ع)

وی ضمن تبیین اهداف قرارگاه هم محله ای های امام رضا(ع) تصریح کرد: هدف اول قرارگاه هم محله امام رضا(ع) تلاش برای ارتقا فرهنگ میزبانی از زائران رضوی و هدف دوم ساماندهی کلیه ظرفیت‌های مردمی برای میزبانی از زائران است؛ لذا به این دو منظور از سال ۱۴۰۱ توفیق خادمی امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام) را با محوریت مساجد دنبال کردیم.

توفیق خدمت ۳ هزار خادم به زائران رضوی در قرارگاه هم محله امام رضا(ع) سال گذشته

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان ضمن ارائه گزارش از آمار ارائه خدمات به زائران رضوی در سال های گذشته، عنوان کرد: در سال گذشته با محوریت ۳۱۲ مسجد مشهد و بیش از ۵۰۰ منزل از منازل شهروندان و همسایه های امام رضا(ع) توفیق میزبانی داشته و توانستیم از ۲۷۴ هزار نفر در هر شب و ۷۳۲ هزار نفر اطعام داشته باشیم و در سال گذشته بیش از ۳ هزار خادم توفیق خدمت در قرارگاه هم محله امام رضا(ع) را کسب نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدنیا با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته در خصوص توفیق میزبانی از حداقل هفت میلیون نفر زائر در مشهد مقدس، خاطر نشان کرد: ماموریت قرارگاه هم محله امام رضا(ع) و همچنین قرارگاه ستاد خدمات سفر استان به عنوان دو عنصر اصلی، میزبانی از زائران را بسیار سنگین‌تر نموده به گونه‌ای که با قرارگاه خدمات سفر استان همه روزه جلساتی را به صورت مستمر از دو هفته قبل آغاز نموده ایم تا بتوانیم توفیق میزبانی شایسته از زائران را داشته باشیم.

پیش بینی افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی اسکان زائران در سال جاری/ ۴۰۰ مسجد خدمت رسان زائران رضوی اند

وی با اشاره به پیش بینی افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی اسکان در سال ۱۴۰۳، گفت: امسال ۴۰۰ مسجد مشهد مقدس خدمت رسان زائران رضوی هستند و در هر شب امکان میزبانی از ۱۰۰ هزار نفر از زائران امام رضا(ع) تاکنون فراهم شده است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان از مشهدی ها و همه مجاورین امام رضا(ع) که به هر نحوی می توانند خادم زائران رضوی باشند خواست تا با قرارگاه هم محله ای های امام رضا(ع) ارتباط برقرار کنند تا از این طریق بتوان ظرفیت های بیشتری را برای ارائه خدمت به زائران در این ایام مهیا ساخت.

ثبت نام بیش از ۳۷ هزار نفر در قرارگاه هم محله امام رضا(ع) تاکنون

حجت الاسلام والمسلمین احمدنیا با اشاره به ثبت نام ۳۷ هزار نفر تاکنون در سامانه هم محله ای های امام رضا(ع) در سال جاری، ابراز کرد: به تعداد ۳۳ هزار نفر از مجموع ۳۷ هزار نفر تا شب گذشته اماکن اسکان معرفی شده و ساکن در مساجد مشهد مقدس شده اند؛ همچنین تاکنون استان‌های اصفهان، قم و تهران به ترتیب بیشترین درخواست را در سامانه هم محله امام رضا(ع) ثبت کردند که در این میان بیشترین ورودها را در دهم، یازدهم و دوازدهم شهریور ماه و البته بیشترین خروج ها را نیز در روزهای چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم شهریورماه بر اساس آمار تجربه خواهیم کرد.

همکاری ۷۰۰ بانوی مبلغه در قرارگاه هم محله امام رضا(ع)

وی با بیان این که در قرارگاه هم محله امام رضا(ع) میزبان زائرانی هستیم که تشرف های فردی، خانوادگی و یا در قالب گروه های ۲۵ نفره دارند، یکی از مهمترین اهداف این طرح را ارتقا فرهنگ میزبانی عنوان و تصریح کرد: در سال های گذشته و امسال ۷۰۰ بانوی مبلغه با قرارگاه هم محله امام رضا(علیه السلام) همکاری داشته و دارند که این بانوان در مساجد و محافل مذهبی حاضر می شوند و با خانواده ها ارتباط برقرار نموده و از آنان دعوت می کنند تا در منازل و محلات خودشان در شهر مشهد نیز توفیق میزبانی از زائران امام علی بن موسی الرضا(ع) را تجربه کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان با بیان این که در سال های گذشته ۵۱۸ منزل توسط قرارگاه هم محله امام رضا(علیه السلام) در اختیار زائران قرار داده شده بود، اظهار داشت: امیدواریم با مدد حضرت رضا(ع) و حضور پرشور مشهدی ها امسال بتوانیم این تعداد را به بیش از هزار منزل افزایش بدهیم.

تولید سه مستند به همت مرکز هنر و رسانه امور مساجد استان های خراسان

حجت الاسلام والمسلمین احمدنیا همچنین ضمن اشاره به فعالیت مرکز هنر و رسانه امور مساجد استان های خراسان در این راستا و به منظور تولید سه برنامه، خاطر نشان کرد: یکی از فعالیت‌های خوبی که امسال در جهت ارتقاء فرهنگی میزبانی توسط مرکز هنر و رسانه امور مساجد استان‌های خراسان صورت گرفت، تولید سه برنامه بود.

وی ادامه داد: برنامه اول یک برنامه گفتگو محور با نام قرارگاه یعنی نام هم محله امام رضا(علیه السلام) می باشد که همه روزه از ابتدا تا پایان ماه صفر از شبکه افق سیما با حضور چهره‌های مختلف مذهبی، مداحان و سخنرانان حول فرهنگ میزبانی از زائران پخش می شود؛ هدف این برنامه انعکاس تلاش هائی است که در مشهد مقدس انجام می شود تا فرهنگ ریشه‌دار تکریم زائران که بسیاری از مردم مشهد از ده‌ها سال قبل این فرهنگ را اجرا و نهادینه نموده اند از قاب رسانه اطلاع رسانی شود و در قالب برنامه هم محله امام رضا علیه السلام بسیاری از تجربه های موفق را در سیمای جمهوری اسلامی ایران اکران می کنیم و این برنامه هم اکنون در حال پخش و استقبال مخاطبان است.

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان ادامه داد: مستند دومی که از شبکه خراسان رضوی و افق پخش خواهد شد مزد خدمت است؛ مزد خدمت حاصل زحمات بسیاری از مسجدی هاست و توفیق میزبانی از زائران رضوی را توسط شهید اصلانی که شهید حادثه تروریستی رمضان حرم مطهر رضوی می باشند روایت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدنیا ادامه داد: ایشان از سال ها قبل میزبان زائران زیادی در مسجد صاحب الزمان(عج) منطقه سیدی مشهد بودند لذا با روایت جانباز این حادثه یعنی حجت الاسلام والمسلمین پاکدامن، مستند مزد خدمت ساخته شده و توفیق میزبانی شهید اصلانی و مزد خدمت که شهادت ایشان در حرم مطهر رضوی است را روایت می کند.

وی همچنین ضمن اشاره به مستند سوم با عنوان مستند چهنو، گفت: این مستند هم امسال در حال بازپخش از شبکه خراسان رضوی است و میزبانی مردم محله چهنو با محوریت مسجد رضویه را از زائران روایت می کند؛ در این محله اتفاقات جالبی افتاده از جمله که منازل پای کار آمده و تقسیم کار کردند و هر شب ۳ هزار نفر از زائران را در محله خود میزبانی نمودند.

پل های ارتباطی قرارگاه هم محله امام رضا(ع) ۲۴ ساعته فعال اند

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان ضمن بیان راه‌های و پل‌های ارتباطی قرارگاه هم محله امام رضا(علیه السلام) که به صورت ۲۴ ساعته فعال می باشند، اظهار داشت: هم مجاوران و هم زائران می توانند با این پل های ارتباطی ارتباط برقرار کنند و با توجه به ارائه چهاردسته خدمت اسکان رایگان، اطعام صلواتی، حمل و نقل رایگان و نذر خدمت و مهارت ، افرادی که متقاضی فعالیت و ارائه خدمت می باشند می توانند به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی با شماره ۰۵۱۳۲۰۱۲۰۴۰ ارتباط برقرار نموده و در هر شیفت ۳۰ اپراتور پاسخگوی تماس ها می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدنیا ادامه داد: همچنین سایت هم محله امام رضا(علیه السلام) به آدرس https://zaer.masjedona.ir/ در اختیار زائران و مجاوران قرار دارد و افراد می توانند تا به منظور ارائه خدمات و یا درخواست خدمت به این سامانه مراجعه نمایند و از این بستر در این ایام استفاده کنند.

توفیق میزبانی امور مساجد از ۷۹ هزار زائر در مراسم تشییع و تدفین شهید جمهور

وی با بیان این که ارائه خدمت به زائران صرفا منحصر به دهه پایانی صفر نیست بلکه مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان در همه سال از جمله در ایام اوج حضور زائران در مشهد مقدس ارائه خدمات مستمر دارد، گفت: امسال حادثه تلخ شهادت آیت الله رئیسی را تجربه نمودیم که در مراسم تشییع و تدفین ایشان در مشهد مقدس توفیق میزبانی از ۷۹ هزار زائر را داشتیم که تلاش کردیم در مساجد به صورت اسکان و اطعام رایگان در خدمت آنان باشیم.

میزبانی امور مساجد استان های خراسان از ۸ هزار زائر اولی سراسر کشور

معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان های خراسان همچنین با اشاره به طرح ضیافت رضوان زائران رضوی، عنوان کرد: در ماه مبارک رمضانی که گذشت توفیق میزبانی از ۱۳۰۰ زائر اولی از استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را داشتیم و مجموعا تا پایان سال میزبان بیش از ۸ هزار نفر زائر اولی ها از سراسر کشور خواهیم بود.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha